Væver Pia Jensen tæppet "Åben Blå Logik" i det hjem det er vævet til_foto Broendum og Co

”Er det virkelig nødvendigt at få besøg af en væver?”

Inge og Jørn bor på Christianshavn. I et af de nyere boligbyggerier, der ligger med ansigt til kanalen. Her har man kig til fortøjede både, Olafur Eliassons cykelbro og Det Kongelige Bibliotek, Den Sorte Diamant, på den fjerne side af vandet. Inge og Jørn har altid interesseret sig for kvalitetsmøbler og parrets hjem er en oase af kunsthåndværk, møbelkunst og bøger i klassiske Mogens Koch-reoler. Inge og Jørn havde i forvejen tæpper af kendte vævere som Trine Ellitsgaard og Märta Måås-Fjetterström, hvoraf førstnævnte var slidt og skulle skiftes. Parret tog derfor forbi Frue Plads Marked, hvor de mødte Pia Jensen og talte muligheder med tæpper og materialer i hænderne. Tæppet skulle nemlig have en særlig funktion: At byde diskret velkommen i entréen og samtidig udstråle karakter og volumen. Som en kærlig velkomst.

 

”På Frue Plads marked så vi nogle tæpper og blev enige om, at Pia skulle komme hjem til os og finde ud af, hvor stort tæppet skulle være og hvilke farver, der var oplagte. Da Pia kom, havde hun en række håndtegnede skitser med ud fra det, vi havde talt om. Vi besluttede os for et mønster og skulle herefter tale om farver. Vi havde begge tænkt, om det virkelig var nødvendigt at få besøg af en væver? Det var det. For efter det indledende besøg sendte Pia garn- og vikleprøver med posten med beskeden om, at vi skulle lægge dem på gulvet, hvor tæppet skulle være, og kigge på dem dag og aften for at fornemme farverne.

Væver Pia Jensen detalje af tæppet "Åben Blå Logik" foto Broendum og Co
Væver Pia Jensen detalje af tæppet "Åben Blå Logik" til_foto Broendum og Co
Lyset og helheden forandrer sig i løbet af et døgn og derfor har nuancerne i farverne stor betydning for det endelige udtryk.

Den måde linjerne er lagt i tæppet skulle passe til gangen og vores bevægelser i lejligheden. Derudover skulle man ikke føle, at linjerne i mønstret var som en grænse, man skulle træde over, men det modsatte. Vi blev enige om formatet. Pia foreslog en lidt større udgave på grund af entreens størrelse, harmonien i rummet og tæppets mønstring. Tæppets mønstre går på tværs og fylder rummet på en anden måde optisk, hvilket tillod en større flade. Væveteknikken betød også noget, fortalte Pia os. Hun er en erfaren væver, der er bevidst om de mange forskellige toner i én farve. At der ikke bare er én brun nuance, men fx tre forskellige, hvoraf den ene kan være en smule grønlig for at skabe mere liv i farven. Vi følte os meget trygge, fordi Pia ved så meget, og så nogle ting, vi ikke selv gjorde. Som at inddrage den brune farve fra træet i dørkarmen og den blå farve fra Jørns fars stol i tæppet.

At have fået sådan et tæppe løfter humøret og er en daglig glæde.

 

Hver dag tænker vi, hvor flot det er, det tæppe. Vi har altid brugt penge på indbo, og et håndvævet tæppe er ikke for dyrt, fordi det holder og holder og holder. Prisen betyder selvfølgelig noget, men vi er villige til at investere i kvalitet. Og så håber vi, at vores børn eller børnebørn vil arve det”.

Inge og Jørn

FAKTA:

Åben Blå Logik

Uld på hør

160 x 92 cm

2017

Væver Pia Jensen tæppet "Et strejf af Færøerne" og ejerne i deres hjem, som det er vævet til_foto Broendum og Co

”Et tæppe må ikke være så tykt, at man føler, man skal træde op på det. Når jeg kommer og lægger det færdige tæppe, skal det falde ned på gulvet og tilpasse sig. Det er en væsentlig del af håndværket. Og så skal man huske at vende tæppet engang imellem, så tæppet slides forskelligt”

Pia Jensen