Bent og Per bor ved vandkanten i Gilleleje. Der, hvor havet er det, man ser, når man kigger ud af stuevinduet, og det, man hører, når man åbner døren. Det gedigne bjælkehus er bygget af en tidligere skibsingeniør og huset har en maritim ånd over sig, som Bent og Per har bevaret. Indenfor er der varmt og hyggeligt, fordi træet også her er det bærende materiale. Stuen har tilmed en indbygget reolvæg, der kan trækkes for og fra, så stuen deler sig i to eller åbner sig i et stort rum. Både Bent og Per har arbejdet med indretning og rejst en del fagligt og privat, og deres hjem er en rig samling af danske og udenlandske genstande, udvalgt med høj kvalitetssans og stor stoflighed.
Bent og Per mødte Pia Jensen på Frue Plads marked i 2005, hvor de faldt i snak. Parret købte et færdigt tæppe inspireret af farverne i Oman-ørkenen, som passede perfekt i sammensætning og tonalitet til parrets sofagruppe. Nogle år senere kontaktede de igen Pia, da de manglede et stedsspecifikt tæppe til deres spisestue. Her i Gilleleje – med havet som sidemand – skulle tæppet ligge under bord og stole og skabe et rum i rummet og samtidig gå i diskret dialog med mønstringen i det eksisterende gulvtæppe, ”Ørkensten”.
”Pia kom og vi talte om havet og vores blå stole, der skulle stå på tæppet. Pia havde farveprøver og flere akvarelskitser med.
”den stribe skal møde den anden der” og ”I skal også trække de grønne og brune nuancer frem fra jeres indretning”. Selvom vi har beskæftiget os med indretning og tekstiler hele vores liv, var den matematiske præcision, der ligger i hendes fag, en helt ny verden for os at få indblik i. Farverne var en længere meningsudveksling. Pia havde jo otte millioner grønne farver med. Vi endte med at bestemme farverne selv og dem er vi glade for. Pia sendte os tre viklekort, som de endelige nuancer skulle vælges ud fra.
Det har været fascinerende at opleve et menneske, der er så optaget af detaljerne i sit fag.
Et stedsspecifikt tæppe er en daglig nydelse, der skaber en følelsesmæssig værdi i hverdagen. Og det er vigtigt at omgive sig med noget smukt”.
Bent og Per
Himmel og Hav – 1812
Uld på hør
244 x 233
2007
”Dialogen omkring den kraftige blå farve var vigtig. Derfor holdt jeg fast i den lille krølle i titlen – baggrundsmusikken til vores samtale var nemlig 1812-ouverturen, der var lige så kraftfuld som den samtale, vi havde. Den blå farve trækker mønstret frem. Hvis vi havde brugt en mindre stærk farve, ville tæppet være dødt. Hullerne i tæppet tilføjer desuden det samlede udtryk grafisk stringens og karakter.”
Pia Jensen